Mål

för

Fritidshemmen

i Torsås kommun

 

Mål för fritidshemmen i Torsås kommun

 

Fritidshemmens uppgift

Fritidshem är en pedagogisk gruppverksamhet för skolbarn till och med tolv års ålder under skolfri tid. Fritidshemmets uppgift är att genom pedagogisk verksamhet komplettera skolan, erbjuda barn en meningsfull fritid och stöd i utvecklingen. Dessutom skall fritidshem ge barn den omsorg som krävs för att föräldrar skall kunna förena föräldraskap med förvärvsarbete och studier.

 

I fritidshem ”skall det finnas personal med sådan utbildning eller erfarenhet att barnens behov av omsorg och en god pedagogisk verksamhet kan tillgodoses. Barngrupperna skall ha en lämplig sammansättning och storlek. Lokalerna skall vara ändamålsenliga.” (Skollagen 2a kap. 3§)

 

Läroplanen är anpassad för fritidshemmen sedan 1998 och kan helt och hållet tillämpas av fritidshemmen inom de områden som behandlar grundläggande värden, förståelse och medmänsklighet, saklighet och allsidighet, normer och värden.

 

”Det är fritidspedagogernas och övrig fritidshemspersonals ansvar, att med stöd av läroplanen och de allmänna råden, utforma en lämplig helhet för fritidshemmets uppdrag i samverkan med förskoleklass och skola.” (Förarbetet till Läroplanen)

 

Målområde

Normer och värden

Fritidshemmets verksamhet bygger på tanken att barns socialisation och utveckling sker i grupp. Gruppen utgör ett forum där ett demokratiskt tänkande, jämställdhet och andra värdegrundsfrågor kan omsättas i konkret handling.

 

 

Mål

På fritidshemmet får barnen möjlighet att:

·     Utveckla sin självkänsla och identitet i samspel med andra

·     Hantera konflikter och lösa dem på ett positivt sätt

·     Tänka och handla självständigt

·     Visa hänsyn, hjälpsamhet och artighet

·     Lägga grunden till ett miljötänkande

 

 

Detta når vi genom att:

·     Vuxennärvaro

·     Lära barnen konflikthantering

·     Ge barnen möjlighet att ta eget ansvar genom tex att förbereda något för andra

·     Arbeta aktivt för sammanhållningen och kamratandan i gruppen

·     Ta ansvar för miljön i vardagen

 

 

Kriterier som visar att vi lyckats:

·     Nöjda barn och föräldrar

·     Personal som trivs på sitt arbete

·     Alla får vara med i aktivitet och lek

·     Barnen uppmuntrar och stödjer varandra

·     Barnen vågar uttrycka sig och stå för vad de tänker och tycker

·     Barnen lyssnar på vad andra har att säga

·     Barnen deltar aktivt i undanplockning och städning

 

Målområde

Jämställdhet mellan pojkar och flickor

Flickor och pojkar ska ha lika stort inflytande över och utrymme i fritidshemsverksamheten.

 

Mål

På fritidshemmet får barnen möjlighet att:

·     Bli bemötta på lika villkor oavsett kön

·     Pröva och utveckla förmågor och intressen oberoende av könstillhörighet

 

 

Detta når vi genom att:

·     Visa på alternativ och inspirera till nya upptäckter

·     Personalen kritiskt granskar sitt eget förhållningssätt och analyserar hur könsmönster tar sig uttryck i den pedagogiska verksamheten.

 

 

Kriterier som visar att vi lyckats:

·     Barnen väljer och prövar gärna nya intressen oberoende av könstillhörighet

·     Personalen strävar efter att behandla flickor och pojkar lika

 

 

Målområde

Barns delaktighet och inflytande

De demokratiska principerna att kunna påverka, ta ansvar och vara delaktig skall omfatta alla barn.

 

 

Mål

På fritidshemmet får barnen möjlighet att:

·     Ge förslag på aktiviteter och hur de skall genomföras

·     Ha inflytande över gruppaktiviteter och sina egna aktiviteter

·     Ta ett personligt ansvar för sina handlingar och fritidshemmets miljö

·     Delta i demokratiska processer

 

 

Detta når vi genom att:

·     Erbjuda forum där barnens idéer kan föras fram

·     Vara lyhörd för barnens idéer i det vardagliga arbetet

·     Ge barnen möjlighet att ta eget ansvar

 

 

Kriterier som visar att vi lyckats:

·     Barnen deltar i demokratiska processer i vardagen med idéer och förslag, diskussioner, beslut och genomförande

·     Barnen känner sig delaktiga

·     Barnen tar ansvar för sig själva genom att tala om när de kommer, vad de tänker göra och när de går

·     Barnen tar ansvar för sina saker och för miljön på fritidshemmet

 

Målområde

Samarbete mellan fritidshem, hem och med andra verksamheter

Ett gott samarbete är en självklar del av fritidshemmets verksamhet och en viktig kvalitétsfaktor. Ett nära samarbete mellan olika verksamheter främjar utvecklingen av en gemensam syn på barns utveckling och lärande.

 

 

Mål

·     Skapa ett nära och förtroendefullt samarbete med barnets vårdnadshavare.

·     Ta hänsyn till vårdnadshavares olika möjligheter att delta i och påverka verksamheten

·     I samarbete med förskola, förskoleklass och skola utgå från barnens behov och intresse

·     I samarbete med förskola, förskoleklass och skola skapa en kontinuitet för att underlätta övergångar mellan olika verksamheter

 

Detta når vi genom att:

·     En god vardaglig kontakt med vårdnadshavare och andra verksamheter

·     En gemensam pedagogisk grundsyn i de olika verksamheterna

·     Barnen och deras behov och intressen sätts i fokus

 

 

Kriterier som visar att vi lyckats:

·     Verksamheten fungerar bra

·     Fasta rutiner finns för överlämningar mellan verksamheterna

·     Nöjda föräldrar och trygga barn