i Torsås kommun
Mål
för fritidshemmen i Torsås kommun
Fritidshemmens uppgift
Fritidshem är en pedagogisk gruppverksamhet för skolbarn till och med tolv års ålder under skolfri tid. Fritidshemmets uppgift är att genom pedagogisk verksamhet komplettera skolan, erbjuda barn en meningsfull fritid och stöd i utvecklingen. Dessutom skall fritidshem ge barn den omsorg som krävs för att föräldrar skall kunna förena föräldraskap med förvärvsarbete och studier. I fritidshem ”skall det
finnas personal med sådan utbildning eller erfarenhet att barnens behov
av omsorg och en god pedagogisk verksamhet kan tillgodoses. Barngrupperna
skall ha en lämplig sammansättning och storlek. Lokalerna skall vara ändamålsenliga.”
(Skollagen 2a kap. 3§) Läroplanen är anpassad för fritidshemmen sedan 1998 och kan helt och hållet tillämpas av fritidshemmen inom de områden som behandlar grundläggande värden, förståelse och medmänsklighet, saklighet och allsidighet, normer och värden. ”Det är fritidspedagogernas och övrig fritidshemspersonals ansvar, att med stöd av läroplanen och de allmänna råden, utforma en lämplig helhet för fritidshemmets uppdrag i samverkan med förskoleklass och skola.” (Förarbetet till Läroplanen)
|
![]() |
Målområde Normer och värden
Fritidshemmets verksamhet bygger på tanken att barns
socialisation och utveckling sker i grupp. Gruppen utgör ett forum där
ett demokratiskt tänkande, jämställdhet och andra värdegrundsfrågor
kan omsättas i konkret handling. Mål
På fritidshemmet får barnen möjlighet att: ·
Utveckla
sin självkänsla och identitet i samspel med andra ·
Hantera
konflikter och lösa dem på ett positivt sätt ·
Tänka
och handla självständigt ·
Visa
hänsyn, hjälpsamhet och artighet ·
Lägga
grunden till ett miljötänkande Detta når vi genom att: ·
Vuxennärvaro ·
Lära
barnen konflikthantering ·
Ge
barnen möjlighet att ta eget ansvar genom tex att förbereda något för
andra ·
Arbeta
aktivt för sammanhållningen och kamratandan i gruppen ·
Ta
ansvar för miljön i vardagen Kriterier som visar att vi lyckats: ·
Nöjda
barn och föräldrar ·
Personal
som trivs på sitt arbete ·
Alla
får vara med i aktivitet och lek ·
Barnen
uppmuntrar och stödjer varandra ·
Barnen
vågar uttrycka sig och stå för vad de tänker och tycker ·
Barnen
lyssnar på vad andra har att säga ·
Barnen deltar aktivt i undanplockning och städning
|
Målområde Jämställdhet mellan pojkar och flickor
Flickor och pojkar ska ha lika stort inflytande över
och utrymme i fritidshemsverksamheten. Mål
På fritidshemmet får barnen möjlighet att: ·
Bli
bemötta på lika villkor oavsett kön ·
Pröva
och utveckla förmågor och intressen oberoende av könstillhörighet Detta når vi genom att: ·
Visa
på alternativ och inspirera till nya upptäckter ·
Personalen
kritiskt granskar sitt eget förhållningssätt och analyserar hur könsmönster
tar sig uttryck i den pedagogiska verksamheten. Kriterier som visar att vi lyckats: ·
Barnen
väljer och prövar gärna nya intressen oberoende av könstillhörighet · Personalen strävar efter att behandla flickor och pojkar lika
|
Målområde
Barns delaktighet och inflytande
De demokratiska principerna att kunna påverka, ta
ansvar och vara delaktig skall omfatta alla barn. Mål
På fritidshemmet får barnen möjlighet att: ·
Ge
förslag på aktiviteter och hur de skall genomföras ·
Ha
inflytande över gruppaktiviteter och sina egna aktiviteter ·
Ta
ett personligt ansvar för sina handlingar och fritidshemmets miljö ·
Delta
i demokratiska processer Detta når vi genom att: ·
Erbjuda
forum där barnens idéer kan föras fram ·
Vara
lyhörd för barnens idéer i det vardagliga arbetet ·
Ge
barnen möjlighet att ta eget ansvar Kriterier som visar att vi lyckats: ·
Barnen
deltar i demokratiska processer i vardagen med idéer och förslag,
diskussioner, beslut och genomförande ·
Barnen
känner sig delaktiga ·
Barnen
tar ansvar för sig själva genom att tala om när de kommer, vad de tänker
göra och när de går · Barnen tar ansvar för sina saker och för miljön på fritidshemmet
|
![]() |
Målområde
Samarbete mellan fritidshem, hem och med andra verksamheter
Ett gott samarbete är en självklar del av
fritidshemmets verksamhet och en viktig kvalitétsfaktor. Ett nära
samarbete mellan olika verksamheter främjar utvecklingen av en gemensam
syn på barns utveckling och lärande. Mål
·
Skapa
ett nära och förtroendefullt samarbete med barnets vårdnadshavare. ·
Ta
hänsyn till vårdnadshavares olika möjligheter att delta i och påverka
verksamheten ·
I
samarbete med förskola, förskoleklass och skola utgå från barnens
behov och intresse ·
I
samarbete med förskola, förskoleklass och skola skapa en kontinuitet för
att underlätta övergångar mellan olika verksamheter Detta når vi genom att: ·
En
god vardaglig kontakt med vårdnadshavare och andra verksamheter ·
En
gemensam pedagogisk grundsyn i de olika verksamheterna ·
Barnen
och deras behov och intressen sätts i fokus Kriterier som visar att vi lyckats: ·
Verksamheten
fungerar bra ·
Fasta
rutiner finns för överlämningar mellan verksamheterna ·
Nöjda
föräldrar och trygga barn
|